Blog van Griet

Thema: Liefde is...

- voorbereiding op tabel met dubbele ingang: hartjes volgens kleur, volgens grootte, volgens motief en kleur

- zoutdeeg maken + manipuleren en experimenteren en hartjes maken

- knipoefening: knippen van stroken

- schilderen van hartjes in zoutdeeg

Thema: lekker fruit

- waarnemen van fruit: sinaasappel, banaan, kiwi, appel en peer. Ruiken, voelen en proeven. Woordenschat klokhuis, kroon, steel, schil, waar zit er sap in enz.

- ordenen van appels: van groot naar klein en van klein naar groot. Zelfde schaduw zoeken

- liedje: een peer heel dik en een appel rond, wegen samen een half pond. Ze kregen de hik en de slappe lach, omdat Piet banaan in hun mandje lag.

- één-één relatie: bij elke stip van de dobbelsteen een appel leggen

- kleuroefening fruit

- bolletjes draaien met plasticine voor druiven: fijne motoriek

Techniek: appelflappen maken

Waarvoor dienen de materialen die we nodig hebben om appelflappen te maken?

”Een plank is om te snijden”, zegt Maurice, hmmm... juf probeert te snijden met een plank...

”Dit is een lepel”, zegt juf. Neeeeeeeeee, dat is een mes!! Juf toch!

Met een kookpot kunnen we alle fruit snijden. “Neeeeee, dat moeten we doen met een mes!!

enzovoort, enzovoort ;-)

Door middel van het warme vuur, worden de appeltjes zacht tot appelmoes. In de oven moeten de appelflappen bakken.

Thema: dit ben ik!

- waarnemen met spiegels van ons gezicht

- haar kappen met speldjes en borstels

- wassen met washandjes: lichaamsdelen benoemen

- hoe groot ben ik? Meten - begrippen groter/kleiner dan- grootste/kleinste - even groot

- haarpoppen versieren

- kleikaart: worstjes rollen tussen handen voor de haartjes

- turnles: opdrachten met washandjes (begrippen)

- doeplaat Jules: gezichtjes maken

- voelspel met blinddoek: wat voel ik? Lichaamsdelen benoemen

- tiktak rond thema

Scheerschuimtekeningen

De kleuters ontwikkelen de basisbewegingen van lijnvoering d.m.v. het tekenen met de vingers in scheerschuim. Cirkels, lijnen, krullen,... 

Door twee handen te gebruiken tijdens het experimenteren, leren ze bilateraal coördineren. 

A.d.h.v het liedje: eerst een cirkel heel mooi rond, dan twee ogen, neus en mond, krullende haartjes bovenop en twee oortjes aan mijn kop, leren de kleuters een gezichtje tekenen. Dit stimuleert de beginnende vormgeving en schrijfmotoriek. 

Sportdag

Opwarming: fitdance

Rope skipping, fietsen, klimparcour, balspelletjes

ijsje eten, Njammie!!

Pagina's

Abonneren op RSS - Blog van Griet