K3

2019-2020

Naar de bibliotheek...

We bezoeken samen met de kindjes de bibliotheek, sommigen zijn er nog nooit geweest, anderen wel..

we ontdekken a.d.h.v het verhaal over Koen konijn, dat je boeken in de bibliotheek kunt lenen...

samen spelen we het konijnenspel en ontdekken waar Koen konijn de schat heeft verstopt.

 

MV/B: patronen- KIVA: samenwerken

Waarnemen van patronen

op onze kledij, op prenten, zoeken naar patronen in de klas,... we bespreken de verschillende patroontjes: strepen, stippen, vlekken,...

 

KIVA: klas krijgen elk een stempel en zoeken hun partner waarmee ze moeten samenwerken

ze spreken samen af welk patroon ze gaan schilderen en kiezen elk één kleur

 

we gaan aan de slag:

kls tekenen elke en patroon en leggen blaadje hoekje op hoekje en drukken af

kls bekijken hun nieuw patroon 

Techniek: timmeren van onze letter in een houtring

We starten met waarnemen van het materiaal

wat hebben we nodig? Kunnen we evengoed timmeren met een borstel als een hamer? Misschien lukt het wel met een schaar of potlood, we testen uit...

juf toont voor hoe we de hamer moeten gebruiken..

wat kan je doen met een klauwhamer? Juf toont voor...

met de hamers lukt het het best...dus we gaan meteen aan de slag en timmeren nagels bij iedere stip van onze letter van onze naam

Daarna weven we met wol rond de nagels, dit vergt wel wat fijn prutswerk, maar juf Sally helpt ons 

 

MV/B: mannetje tak/ werken met houtskool

Waarneming:

verhaal vertellen mannetje tak

bespreken grote eikenboom waar mannetje tak woont

waarne'en schors en takken : structuur 

voelt een tak hard of zacht aan?

waarnemen houtskool? Wat is dit? Waarvoor zou dit dienen? Klas verwoorden wat ze denken...

kooltjes van hout 

uitvoeren en werken met houtskool:

kls ontdekken wat je er allemaal mee kan doen: wrijftechniek, tekenen, maar ook gommen met kneedgom

kls ontdekken nieuwe materialen en hun functie ervan

kls tekenen een grote eikenboom

evaluatie:

Pagina's

Abonneren op K3