MVDB Kleuren mengen

Fase 1 Waarnemen

Verhaal: " Blauwtje en Geeltje" Leo Lionni: over kleuren mengen.

Juf vertelt het verhaal met ondersteuning van de afbeeldingen.
Nadien wordt het tijdens hoekenwerk aangeboden op de computer als digitaal verhaal.

Lesdoel:
Luisteren en kijken naar het verhaal over blauwtje en geeltje die elkaar een knuffel geven en groen worden.
Herkennen de kleuren: blauw, geel, groen.

Fase 2 Verwerken

Juf neemt een blaadje en blauwe en gele en rode verf en ze gaat de kleurtjes mengen mbv een papieren muisje

geel en blauw = groen

geel en rood = oranje

rood en blauw = paars

Lesdoelen:
Herkennen de kleuren: blauw, geel, groen.
Ervaren dat je kleuren kan mengen om nieuwe kleuren te maken.

Taal: Luisteren: Op basis van op hun leeftijd afgestemde gesproken verhalen: de essentie van het verhaal begrijpen; de verhaallijn volgen en begrijpen; de verhaallijn vrij letterlijk reconstrueren; de hoofdpersoon bepalen; de bedoeling, het plan en de handelingen van de hoofdpersoon bepalen; persoonlijke gevoelens en meningen over het verhaal weergeven; werkelijkheid en fantasie onderscheiden; verhaalgegevens op juistheid beoordelen. 1.1.2.27

Fase 3 Vormgeven: Vaderdag: Schildersdoek: Kleuren mengen met de handen

Beeldelement Kleur

Juf druppels verf over het schildersdoek (geel, blauw, rood,...). De kinderen mengen de verf door elkaar om nieuwe kleuren te vormen. Ze doen dit met hun handen.

Materiaal: een schildersdoek per kind (kan ook op dik papier), verf: rood, geel, blauw,..., tape (om naam op doek af te plakken en hartje), schortjes, water en zeep en droge doekjes

Lesdoelen:
Durven de verf uitsmeren met hun handen.
Herkennen de kleuren: rood, geel, blauw en proberen ze te benoemen.
Merken op dat er nieuwe kleurtjes ontstaan als ze rood, geel en blauw mengen.
Doen pogingen om hun ervaringen te verwoorden.
Mengen kleuren.
Beleven plezier aan het mengen van de verf voor het geschenkje voor hun papa.

Doelen muzische vorming domein beeld:

Kleuren gebruiken in een beeldend werk. 4.1.2.16
Experimenteren met beeldelementen. 4.1.2.5

Fase 4: Beschouwen/Reflecteren

Juf vraagt hoe de peuters de activiteit ervaren hebben dmv vraagstelling. Ze pikt in op wat de peuters aangeven.

Welke kleuren zie je verschijnen? Wat vindt je van de 'nieuwe' kleurtjes? Vond je het leuk om te doen zo met je handen? Waarom wel/niet?...

Wanneer de werkjes droog zijn, worden ze aan elkaar getoond.