Techniek/MVDB: Zeepbellen: Experimenteren met technieken en materialen

Fase 1. Waarnemen: Techniek ==> Hoe kunnen we zeepbellen maken?

We proberen zeepbellen te maken op verschillende manieren:

*Bellenblazers: Hoe groot kunnen we onze zeepbel maken?  welke vorm heeft de bel?

*Water blazen met een rietje in een glas : krijgen we dezelfde ronde bellen als met de bellenblazer? Maakt het een verschil als we hard of zacht blazen?

*Met onze handen pletsen in een bad met water en zeep : maken we hier bellen mee of enkel schuim?

We nemen de bellen waar:

vorm=rond

textuur= als we er aankomen, dan springt de bel kapot.

compositie= de bellen liggen op mekaar of dwarrelen door de lucht tot ze kapot ploffen.

Lesdoel:
Nemen de bellen waar: rond, dwarrelen rond of liggen op elkaar, springen kapot als je er aan komt.
Blazen bellen door de bellenblazers; maken bellen door met de handen door het zeepwater te wrijven.

Materiaal: bellenblazers, grote kuip, water en zeep, glas en rietjes.

Leerplannen GO:
Enkelvoudige vormen herkennen en ordenen. 4.1.1.3
De ruimte en de plaats van objecten in de ruimte beschrijven met behulp van ruimtebegrippen. 4.1.1.6

 

Fase 2: Verwerken: Watertafel: bellen blazen

De kinderen gaan eerst aan de slag in de watertafel om de bellenblazers te exploreren.

Lesdoel:
Blazen bellen in het water: oefenen van blaastechniek
Gaan met de handen door het water.
Beleven plezier.
Houden zich aan afspraken: geen water met opzet er uit gooien, geen kindjes nat maken...

Materiaal: watertafel gevuld met water en zeep, enkele bellenblazers.

 

Fase 3: Vormgeven: "Zeepbellen blazen mbv waterverf en bellenblazers".

 

Blazen bellen mbv bellenblazers en waterverf op hun blad.

Materiaal: bellenblazersop, bellenblaaskopje, waterverf (rood, geel, blauw…), A3 dik wit tekenpapier

Lesdoel:
Merken op dat de bellen ploffen en kleurtjes en rondjes achterlaat op hun blad papier.
Beleven plezier aan het blazen van de gekleurde bellen.
Knn de mond tuiten en blazen door het rondje.
Merken de rondjes en kleurtjes op die op hun blad neervallen.
Merken op dat de bellen ploffen als ze op het papier terechtkomen.

Leerplan GO:
Experimenteren met materialen, gereedschappen en technieken. 4.1.2.25
Verwoorden hoe eigen werk tot stand gekomen is op basis van een keuze uit volgende elementen: • Aanpak en organisatie • Motivatie • Inzet • Creativiteit • Durf • Samenwerking 4.1.3.1

 

 

Fase 4: Reflecteren

Juf vraagt hoe de peuters de activiteit ervaren hebben dmv vraagstelling. Ze pikt in op wat de peuters aangeven.

Wat zie je verschijnen? Welke kleurtjes zie je? Ging het makkelijk om te blazen door het gaatje? Waarom wel/niet?...

Wanneer de werkjes droog zijn, worden ze aan elkaar getoond.

Lesdoel: Verwoorden hun ervaringen