Lagere klassen

2018-2019

Bezoek aan het Turkeyenhof

Regelmatig moeten we in de klas verwijzen naar vroeger. We proberen altijd de link te leggen naar mama's, papa's, oma's en opa's: "Toen mijn oma in het tweede leerjaar zat, dan..." Voor de kinderen blijft dit gegeven heel abstract.

Dit is een van de redenen waarom meester Serge en ik graag een bezoekje wilden brengen aan het Turkeyenhof. Er ligt daar tal van gebruiksvoorwerpen uit de tijd van onze overgrootouders en grootouders. We keken onze ogen uit!

naar het museum

Hoe leefden onze grootouders ?

Hoe zag Bredene er uit ?

allemaal vragen waar we antwoord op vonden in het Heemkundig Museum Turkeyenhof van Bredene

het hele jaar op woensdagnamiddag en zondagvoormiddag te bezoeken !

Stop Motion Filmpje

In groepjes maakten we een stop motion filmpje. 

Eerst bedachten we een verhaal en spraken we af wie welk materiaal zou mee brengen. Daarna bouwden we ons decor op. Eens het decor klaar was konden we beginnen met de opnames. Hoe meer foto's er werden gemaakt hoe langer het filmpje duurde. 

Toen iedereen klaar was bekeken we elkaars filmpje. We somden de goede eigenschappen op van het filmpje, maar we keken ook wat er beter kon zodat we hier de volgende keer rekening mee kunnen houden. 

 

Techniek maken : windmolen

Leerlingen kregen als techniekactiviteit een nieuwe uitdaging : maak een goed draaiende windmolen.

Voor de eerste keer moesten ze er ook alleen aan werken.

Eerst gingen ze zomaar wat experimenteren o dan te beseffen dat het helemaal niet zo eenvoudig is.

Wie niet creatief was, mocht op de Ipad gana zoeken hoe het gemaakt wordt.

De resultaten waren behoorlijk goed en er werd zelfs één gemaakt van lepels.

Beeld : POINTILLISME

Leerlingen leerden een nieuwe kunststroming kennen : het pointillisme.

1 Kunstwerken bekijken

2 Bespreking : Wat valt op?

3 Aan het werk

4 Evalueren

Materialen die mochten gebruikt worden : penselen (in alle diktes), wattenstaafjes)

Aan de hand van een kleurencirkel konden leerlingen zien welke kleuren ze konden combineren.

Pyjamadag Bednet / Tafelmuziek maken

Vandaag was het Pyjamadag. Door in pyjama naar school te komen, betuigen we onze steun aan alle kinderen die langdurig ziek zijn en hierdoor niet naar school kunnen. Dank zij Bednet kunnen zij van thuis uit toch de lessen blijven volgen en op die manier ook contact blijven houden met hun klasgenootjes. 

In de les muzische vorming maakten we kennis met de tafelmuziek van Thierry De Mey. 

In groepjes gingen we aan de slag en maakten zelf een kort stukje tafelmuziek. Er zaten echte pareltjes bij. 

In ons filmpje zie je de "Making of..."

KIVA

In de klas worden heel wat KIVA - lessen gegeven.

Doel is om de leerlingen op een goede manier te leren omgaan met elkaar.

Een positief klasklimaat is een eerste stap om ruzies en pesterijen te voorkomen.

Wat deden we?

- Per twee werken aan een (moeilijke) opdracht

Leerlingen gaven een hand aan een partner. Ze hadden dus elk één hand over. Ze moesten een opdracht doen, waarbij je eigenlijk beide handen nodig hebt.

vb : een jas aandoen en dichtdoen, veters knopen, figuurtje knippen uit blad papier, ...

- Complimenten geven

Pagina's

Abonneren op Lagere klassen