L3

2018-2019

Techniek maken : windmolen

Leerlingen kregen als techniekactiviteit een nieuwe uitdaging : maak een goed draaiende windmolen.

Voor de eerste keer moesten ze er ook alleen aan werken.

Eerst gingen ze zomaar wat experimenteren o dan te beseffen dat het helemaal niet zo eenvoudig is.

Wie niet creatief was, mocht op de Ipad gana zoeken hoe het gemaakt wordt.

De resultaten waren behoorlijk goed en er werd zelfs één gemaakt van lepels.

Beeld : POINTILLISME

Leerlingen leerden een nieuwe kunststroming kennen : het pointillisme.

1 Kunstwerken bekijken

2 Bespreking : Wat valt op?

3 Aan het werk

4 Evalueren

Materialen die mochten gebruikt worden : penselen (in alle diktes), wattenstaafjes)

Aan de hand van een kleurencirkel konden leerlingen zien welke kleuren ze konden combineren.

KIVA

In de klas worden heel wat KIVA - lessen gegeven.

Doel is om de leerlingen op een goede manier te leren omgaan met elkaar.

Een positief klasklimaat is een eerste stap om ruzies en pesterijen te voorkomen.

Wat deden we?

- Per twee werken aan een (moeilijke) opdracht

Leerlingen gaven een hand aan een partner. Ze hadden dus elk één hand over. Ze moesten een opdracht doen, waarbij je eigenlijk beide handen nodig hebt.

vb : een jas aandoen en dichtdoen, veters knopen, figuurtje knippen uit blad papier, ...

- Complimenten geven

Toneel KIVA

Pesten, het is een probleem dat we op school zeker willen vermijden.

Op een educatieve, interactieve en ludieke manier werd de leerlingen uitgelegd hoe ze moeten omgaan met pesten.

  • zeggen aan de pester dat het niet leuk is
  • pestkop negeren
  • zeker praten met de ouders
  • jezelf gelijkwaardig voelen aan anderen

TECHNOPOLIS on tour

Neen naar Mechelen gaan, zou oks teveel kosten.

Maar we hadden geluk, want TECHNOPOLIS kwam naar Bredene.

In een overvolle zaal liet iemand zien wat gassen zijn en wat ze allemaal kunnen doen.

Nadien kregen de leerlingen nog een gratis toegangsticket voor TECHNOPOLIS.

Geef toe, ze hadden zeker geen reden tot klagen.

Beeld : Miro

Een uitgewerkte les BEELD.

1 Enkele schilderijen bekijken : leerlingen noteren wat hen telkens opvalt

2 Bespreken

3 Aan het werk : Maak een schilderij zoals Miro het ook zou doen

4 Bespreking : Welke kenmerken komen terug?

Techniek gebruiken : ijzerzaagje (kerstboompje)

Naar jaarlijkse gewoonte maken we een kerstboompje om te verkopen op onze kerstmarkt.

Leerlingen moeten zelf de plankjes zagen die ze zullen gebruiken.

Bijna iedereen slaagde erin om toch minstens één plankje zelf te zagen.

Daarna mochten ze naar eigen fantasie aan het werk met de boom.

De resultaten? Die zijn te zien op de kerstmarkt.

Pagina's

Abonneren op L3