L4

2019-2020

Techniek: marsepein maken

Het was weer de tijd van Sint en piet en dus ook de tijd van marsepein en mandarijntjes.We wilden dan ook graag zelf lekkere marsepein maken. Maar niemand wist eigenlijk echt hoe we marsepein moesten maken. Dus gingen we op het internet zoeken naar een goed recept.
Nadat we een kort instructiefilmpje bekeken hadden, konden we aan de slag gaan.

Sint en piet op bezoek

Naar jaarlijkse gewoonte kwamen de sint en piet ook in onze klas een kort bezoekje brengen.
De Sint las voor uit zijn grote boek en gaf ons allen wijze raad. Ondertussen was piet erg oplettend en deed hij een beetje gek :)
Het bezoek van de Sint en piet eindigde met een mooi cadeau voor elke klas en lekkere chocolade voor iedereen .

Grootouderfeest

Het thema van dit schooljaar was 'Een wondermooie wereld'. De leerlingen van het 4de leerjaar kozen voor 'Walking on sunshine' omdat  onze wereld er nog net iets mooier uitziet als de zon schijnt. Hier kunt u de zonnetjes van het 4de leerjaar nog eens bewonderen.

Griezellezen

Vandaag mochten we zelf een griezelboek meebrengen naar de klas. We maakten het wat donkerder in de klas, staken enkele kaarsjes aan en zetten wat griezelige muziek op. Iedereen mocht een eigen plekje zoeken om te lezen. Hieronder kun je enkele sfeerbeelden bekijken.

Spreekles kijker 2

Tijdens de taallessen leerden we over instructies. Als trotsproduct moesten we een eigen land met eigen (absurde) wetten bedenken. Daarna brachten we ze voor de klas. We waanden ons eventjes echte koningen en koninginnen :)

Uitstap Atlantikwall

Vandaag brachten we met de tram een bezoek aan het domein Raversyde. We bezochten daar de Antlantikwall. Een gids leidde er ons rond en leerde ons heel wat bij over de eerste en tweede wereldoorlog. De weergoden waren ons zeer goedgezind, want het werd een stralende namiddag.

MV Beeld: Boekencover ontwerpen bij eigen avonturenverhaal

We moesten een boekencover ontwerpen bij ons zelfgeschreven avonturenverhaal.
Voorwaarde: een bepaald deel in het beeldend werk door middel van kleur laten opvallen, de rest wordt met houtskool getekend.

Eerst maakten we kennis met verschillende boekencovers. We bespraken de verschillende onderdelen op de boekencover (titel, schrijver, afbeelding van personage of gebeurtenis uit het verhaal …)

We bekeken ook verschillende werken waarin de kunstenaar een voorwerp laat opvallen door een kleur te gebruiken. De andere onderdelen in het kunstwerk zijn in het zwart-wit.

MV Beeld: Mozaïektegel maken

Tijdens de WO lessen maakten we kennis met  Romeinse gebouwen met mozaïekvloeren en Romeinse kunstwerken. Ze werden grondig bekeken en besproken.

Daarna gingen we zelf aan de slag en ontworpen we een eigen mozaïektegel met aandacht voor:

- compositie: hoe ga ik mijn mozaïeken plaatsen ten opzichte van elkaar om ze tot een geheel te laten groeien?

- vorm: welke vorm wil ik met mijn mozaïeken bereiken?

- kleur: welke kleuren ga ik gebruiken om mijn compositie in te vullen?

- ruimte: hoe ga ik de volledige ruimte van mijn blad invullen?

Techniek: een kompas maken

In ons nieuwe WO thema verkennen we onze gemeente en maken we kennis met de windstreken. We leerden ook hoe we ons kunnen oriënteren adhv de zon. Maar wat moet je doen als je ergens bent en het is bewolkt? Hoe kun je dan de weg vinden? Door zelf een kompas te maken natuurlijk! Het enige wat we nodig hebben is een kurk, een magneet, een naald een kommetje en wat water. De leerlingen konden niet wachten om aan de slag te gaan en zelf een kompas te maken.

Pagina's

Abonneren op L4