De 5 kikkertjes

‘Zijn we er nog allemaal?’ vroeg het kleinste kikkertje. ‘1 2 3 4 en ikzelf dat is 5.’

Dankzij de 5 kikkertjes oefenen we rond hoeveelheden en het vergelijken er van. We leren het begrip evenveel aan maar ook bijdoen of wegdoen. We knutselen de krokodil in 3D met in zijn buik de 5 kikkers. We krullenbollen er op los en maken een krokodil. We dramatiseren het verhaal en begrijpen het begrip ‘fantasie’ (pratende dieren, wonen in een buik,...). We leren coderen met een kleurlegende, leren de letter K van kikker, bespreken de levensloop van de kikker, timmeren de letter K, maken woorden met de letter K,...

Aangezien kikkers water nodig hebben om te leven werken we aansluitend rond het thema water. We onderzoeken de verschillende verschijningsvormen van water (vloeibaar, vast en gas) en zien de verschillende processen (bevriezen, koken, verdampen). We leren de begrippen links en rechts en oefenen verder op de leesrichting. Tijdens een techniekles maken we verschillende schakeringen van blauw, we gebruiken de kleuren om een golvende zee te schilderen van licht naar donker en tekenen de golven van links naar rechts (leesrichting). We kleuren slechts 5 visjes in, knippen ze uit en kleven ze in de zee met de leesrichting mee. De begrippen vol-leeg worden ingeoefend en er wordt een belangrijk klasgesprek gevoerd over vervuiling en kostbaarheid van water. Waarom komt water uit onze kraan? Wat zouden we doen zonder water? Is het gratis? 

Wat een leuke, enthousiaste bende zijn jullie toch!