L6

2019-2020

Beeld: experimenteren om met een lichaamsdeel te tekenen

We maakten kennis met de kunstenaar Antony Breslin. 
Hij gebruikt veel verschillende lijnen in zijn kunstwerken (boogjes, zigzaglijnen, stippen, hoekig,...) en werkt vooral rond het thema fantasie. 

De leerlingen kregen enkele opdrachten:

- Teken een mannetje met je niet-schrijfhand.

- Teken een mannetje met je tenen.

- Teken een vliegend diertje met je ogen dicht.

- ....

Daarna voegden ze enkele elementen toe op de tekening.

Nadien werden de kunstwerken geschilderd. 

 

Beeld/techniek: sneeuwpopjes maken

De leerlingen maakten uit sokken; sneeuwpoppen.
Ze konden touw, naald, stofjes, stiften, knopen gebruiken om hun sneeuwpoppen te maken. 
Leuk om te zien welke ideeën de leerlingen hebben! Ook af en toe zeer verrassend wat de leerlingen kunnen en leren aan elkaar.
Ook het hanteren van een lijmpistool werd geoefend... Voor enkelen was dit zeer spannend (en warm!).

M.V. Beeld: experimenteren met ecoline, zout en kaarsvet

Tijdens het maken van onze nieuwjaarsbrief gingen we ook even een paar vragen onderzoeken: 

- We experimenteren met water en ecoline, wat gebeurt er?
- We experimenteren met water en kaarsvet, waarom reageert kaars
zo op water?
- Wat zijn de eigenschappen van zout? 

Hele leuke opdracht, met verrassende resultaten.

Omtrek van de cirkel

Tijdens de wiskundeles ontdekten de leerlingen van het zesde leerjaar de waarde van pi.
Via een doe-opdracht werd het ons plots duidelijk wat de verhouding is tussen de omtrek en de diameter van de cirkel.
Zo kwamen we dan ook zelf op de omtrekformule van de cirkel!

M.V.: Beeld: Vreemde skeletten

Tijdens de lessen wereldoriëntatie leerden we heel wat over het menselijk lichaam, onderandere over het skelet.

Tijdens deze les muzische vorming bekeken we skeletten van mensen en dieren.

Eerst bootsten we een perkament na door middel van koffie.
Daarna maakten de leerlingen zelf een skelet door een combinatie te maken van verschillende dieren. 

 

Pagina's

Abonneren op L6