K1

2020-2021

Thema: spinnen

- spinnenweb maken met elastieken op de spijkerplank

- waarnemen van de spin. Amy en Lize hadden een superdikke mee met een mooi kruis op hun rug. Waauwie!

- spinnenpoten tekenen op het krijtbord

- krullenbol: stippen zetten op het ritme van de muziek

- krullenbol: rond het bordje

- op spinnenzoektocht in de klas

- stroken knippen waar we spinnetjes mee maken

- touwtjes rond de spijkerplank

- knikker in de zwarte ecoline: spinnenweb

- “spinnetjes” kleven in spinnenweb en pootjes tekenen

Thema: Paddenstoelen en kabouters

Maandag vonden we voetstappen in de klas. Van wie zijn die voetstappen? Van een egel, dacht Norma. Het paddenstoelenhuisje was omgevallen. Oei, wat was er toch gebeurd? Dinsdag kwam Woutertje Kaboutertje huilend binnen... Het waren zijn voetstappen! Zijn kabouterhuisje was omgewaaid door storm Odette. Gelukkig besloten de kleuters te helpen om een paddenstoel te knutselen voor hem.

- paddenstoel knutselen: steel schilderen met keukenrol, hoed stempelen met spongy, stippen met wattenstaafje, gras inknippen 

Krullenbol: dwarrelende blaadjes en ploffende kastanjes

https://youtu.be/PXKVNF-i9UA

ritme 1: dwarrelende blaadjes in de wind, doorgaande lijnvorming, krullen tekenen

ritme 2: ploffende kastanjes op de grond, stippen zetten

We doen dit eerst in de lucht, groot bewegen.

Daarna doen we deze bewegingen opnieuw in behangerslijm. Dit stimuleert het tastzintuig. We kleven enkele herfstblaadjes op.

Thema: lekker fruit

- Waarnemen  en proeven van fruit: kiwi en banaan

- rollen van druiven, manipuleren met plasticine. Op elke bol een druif

- van groot naar klein of van klein naar groot. Zoek de juiste appel bij de schaduw

- waarnemen en proeven van druiven en appelsienen. Begrippen rond, groter en kleiner, de grootste, de kleinste. Blauwe en groene druiven, proeven van het verschil

- één één relatie, synchroon tellen met fruit

- kijken in het fotoboekje

- plooien van de armen en benen van ons peertje meneertje

Techniek: fruitsalade maken

Wat hebben we nodig om fruitsalade te maken? Welke ingrediënten en welke materialen? Waarvoor dienen ze? Hoe moeten we ze gebruiken? 

We wassen onze handjes goed en ontsmetten ze. 

Ons mes heeft een platte kant en een kant met tandjes. De tandjes zetten we op het fruit. We gaan heen en weer met ons mes, niet duwen, anders in ons fruit plat.

Smakelijk eten :-)

 

Techniek: appelflappen maken

We nemen waar: de appel en de peer. We benoemen het klokhuis, de schil, de kroon, de steel, de pitten. 

We maken appelflappen. Stap 1: appelmoes maken. Hoe doen we dat? Wat hebben we nodig? 

We proeven eerst van de appel en de peer. We wassen goed onze handen en ontsmetten.

We snijden de appels en peren in stukken. Door het vuur worden de appels zacht.

We proeven van de appelmoes en daarna van de appelflappen. Voor sommigen een succes, voor anderen wat minder... ;-)

 

 

Thema: vriendjes

- vriendjesboom schilderen

- gezichtshelften van de vriendjes maken

- handjes drukken op de vriendjesboom

- cijfer 1 en 2, evenveel, 1-1 relatie

- vriendje maken van een eierdoos

- vertellen over gevoelens, benoemen en  nadoen

- poppenspel: Marie en Jules maken ruzie

- dag van de sportclub groepsfoto

- fijne motoriek: wasknijpers, rekening houden met kleur, richting en volgorde

- sherborne: oefeningen op vertrouwen per 2: rollen, rechtkomen rug aan rug, elkaar trekken, bootje varen, brugje boven onder,...

 

 

Pagina's

Abonneren op K1