K3

2020-2021

Techniek: knutselen van een pompoen

We bespreken de vorm van een pompoen, welke kleuren heeft hij, hoe ziet hij eruit....

wat hebben we nodig om een pompoen te maken?

een blad papier, om in strookjes te knippen, een perforator ( voor wat dient dit machinetje? Hoe moeten we dit gebruiken, technisch systeem wordt uitgelegd ) plakband, paperrager, schaar,...

 

we werken met stappenkaart:

stap1: we knippen stroken uit oranje papier

stap2: we leggen de strookjes in de vorm van een zonnetje

stap3: we kleven de strookjes aan beide kanten vast, gebruik van plakband

Krullenbol: heksen- de vliegles

We krullenbollen er op los, en oefenen onze fijne motoriek 

 

we starten met vliegen op onze bezemsteel , we vliegen over de schrijfkrullen heen en vliegen terug ...

we doen dezelfde beweging met onze vinger in de lucht

we tekenen met onze vinger ove de guirlandes op papier

we tekenen met krijt en vliegen rond de sterren heen

 

we oefenen verder in de klas:

we knutselen een heksen : met stappenkaart aan de slag- Warmoesje of heksje bezemsteel

we oefenen het begrip "eentje meer" 

tekenen krullen op het tekenbord

Techniek: we brengen spinnen tot leven....

Brrr, spinnen ...niet iedereen zijn favoriete kriebelbeest.... maar wij kunnen wel heel speciale spinnen doen bewegen

 

Stap1: we tekenen met een whiteboard stift op een effen wit bord één spin of meerdere spinnen en laten even drogen

stap2: we gieten heel voorzichtig wat water in het bord

stap3: met rietje blazen we voorzichtig tegen de spinnen en doen we zo de spinnen bewegen

 

kijk je mee? 
probeer maar eens thuis ...

Krullenbol/ schrijfritmiek: de egel

Krullenbollen jullie mee? We maken een egel op muziek

we warmen ons op met het krullenbollenlied om daarna een egeltje te tekenen op muziek

we starten met groot motorische bewegingen en tekenen mee de stekels in de lucht: schuin naar boven, schuin terug,...

we herhalen enkele keer deze schrijfbeweging: in de lucht en op papier

nu doen we hetzelfde met vetkrijt, we herhalen dit schrijfpatroon enkele keer.

afwerken van de egel : we geven hem een oogje, pootjes, stekels, en versieren onze tekening

 

mooi hé? 

Ravotten in het bos

Samen met Mr de uil , uit Fabeltjeskrant, zochten we naar de dader die een stok op de kop van haas had geslaan .... wie oh wie, heeft het gedaan ?

was het de wolf? Mr de ooievaar ? De bever ? 
 

samen met de kabouters, mevrouw paddenstoel gingen de op pad ...

 

MV/ muziek-drama:de gruffalo -versje opzeggen (nieuw leerplan)

Fase1: waarnemen

 

we vertellen over de gruffalo a.d.h.v het verhaal, we tekenen de gruffalo en schilderen het beest

uiterlijke kenmerken waarnemen

welke emoties roept dit verhaal op? Zou hij een zware stem hebben of piepstem?

fase2/ vormgeving: schilderen van het beest 

fase3/ we bootsen de stemmen na van de gruffalo ( een zware stem) 

we bootsen de stem na van de muis ( piepstem)

fase4: we noteren het versje a.d.h.v tekeningen, juf vraagt hoe zouden we dit kunnen noteren, kls vertellen..juf noteert

Pagina's

Abonneren op K3