Bednet 'Pyjamadag'
Naar jaarlijkse traditie toonden we ons solidair met alle zieke leerlingen die via Bednet les moeten volgen.
Daarom komen wij in pyjama naar school.
Naar jaarlijkse traditie toonden we ons solidair met alle zieke leerlingen die via Bednet les moeten volgen.
Daarom komen wij in pyjama naar school.
Als wij niet naar het Mu-zee-um kunnen, komt het Mu-zee-um gewoon naar de klas.
We kregen een workshop in de klas omtrent portretten. We startten met enkele portretten te bekijken van Spilliaert en Ensor.
Vervolgens kregen we uitleg over de techniek om zelf één te maken. Zo leerden we dat we ons gezicht in 4 gelijke delen moeten verdelen om onze ogen in het midden te plaatsen van ons gezicht.
We gingen aan de slag in collagestijl. We gebruikten verschillende vormen van papier.
In thema 4 van W.O. (Mon€y, mon€y) leerden we alles omtrent geld. Leren sparen, werken met een bankkaart, rente/intrest, waarom kosten producten meer dan andere,... enzovoort.
Ook leerden we de betekenis van 'recycling en upcycling' kennen. In de klas gingen we aan de slag met 'upcyclen' door een weekje ons afval bij te houden. Op vrijdagmiddag gingen we opzoek naar enkele leuke manieren om het te hergebruiken. Sommigen maakten schoonmaakmiddel, eetbakjes voor de vogels en dieren, pennenhouders, plantenpotjes,...
In W.O. zijn we druk bezig met het thema 'Money, money, money'.
We leren over de verschillende munteenheden binnen Europa, bitcoins, de werking van een bankkaart, sparen of uitgeven,...
Een praktisch iets is natuurlijk een portefeuille. Uit een tetrabrik maakten we een portefeuille. Dit maakten we aan de hand van een stappenplan.
Naar jaarlijkse gewoonte namen we deel aan de Davidsfondswedstrijd. We moesten een kortverhaal schrijven in het thema van 'schatten'.
De leerlingen konden vrijwillig deelnemen hieraan.
Vandaag was dan de prijsuitreiking.
De 1ste plaats gaat naar Gisele, top!
De 2de plaats naar Lisa en de 3de plaats naar Manon.
Proficiat hoor, dames.
In de lessen W.O. en Nederlands (wervende teksten) zijn we druk bezig met het bekijken van reclame: hoe pakken reclamemakers het aan, welke trucjes gebruiken ze om ons te overtuigen, waar vinden we allemaal reclame, is het altijd betrouwbaar,...?
Om ons extra 'reclamewijs' te maken, speelden we enkele spelletjes in het thema van reclame via de computer.
Mochten jullie het thuis nog eens willen uitproberen: •http://reclamewijs.ugent.be/
De leerlingen van het vijfde leerjaar kregen een opdracht: Paultje komt binnen enkele dagen op bezoek en hij verwacht dat wij van ons klaslokaal een museum maken. Niet zomaar een museum, maar wel een museum met abstracte kunst!
We hebben ons dus eerst verdiept in abstracte kunst - wat is dit precies? We hebben enkele voorbeelden bekeken.
Daarna hebben we geëxperimenteerd met ons materiaal - klei. We maakten een klein bolletje, een lange worst en dan een zo hoog mogelijke toren.
Traditioneel maken we een nieuwjaarsbrief op het eind van het jaar.
Dit jaar maakten we eentje met enkele Franse woorden in verwerkt.
Bovendien gebruikten we voor het maken van onze kaart een breekmes om uit karton een kerstboom/sneeuwpop te snijden.
Jammer genoeg is er dit jaar geen gezellige kerstdrink.
Elk jaar knutselen de kinderen steeds een leuk presentje die we dan op onze kerstmarkt te koop aanbieden. Ook nu zijn de kinderen aan de slag gegaan om mooie kerstknutsels te maken.
Vandaar gaat de kerstmarkt online dit jaar.
Je vindt hieronder enkele foto's van hetgeen we maakten in de klas.
Het kost €3 voor de set kersthangers. Dit mag je in een enveloppe meebrengen naar school.
De opbrengst van de verkoop is ten voordele van het verfraaien van onze speelplaats.
Lieve groetjes