L2

2020-2021

Beeld: Friedrich Hundertwasser

Fase 1: Waarnemen

We maakten kennis met de Oostenrijkse kunstenaar en architect Friedrich Hundertwasser. Hij werd geboren in het jaar 1928. Hij overleed in het jaar 2000. We hebben verschillende schilderijen en gebouwen gezien. Hij had een hekel aan rechte lijnen. Bijgevolg vallen vooral de gebogen lijnen op in zijn kunstwerken en gebouwen.

Fase 2 en 3: Verwerking en vormgeving

We werkten rond het beeldelement lijn.

We gingen stapsgewijs te werk:

Bednet

We namen met plezier deel aan de Bednet dag in pyjama!

Op vrijdag maken we altijd een dictee en een tafeltoets. Erna volgt steeds een bewegingstussendoortje. Vandaag was dat extra leuk met al die fleurige kamerjassen, pyjama's en onesies!

Beeld/Techniek: Papier-mâché paasmandjes maken

Situering van deze les: domein techniek - biochemie, gebruiken en domein muzische vorming - beeld.

We startten op vrijdag 12 maart met de eerste stap: behangerslijm maken en krantenpapier scheuren. Vervolgens mocht het eerste groepje beginnen met ballonnen beplakken met krantenpapier en behangerslijm.
Op maandag 15 maart en vrijdag 19 maart werkten we hieraan verder. Nu zijn alle papier-mâché ballonnen klaar.

De volgende stap is voor de week van 22 maart. Dan gaan we de papier-mâché ballonnen schilderen.

Techniek: geheimschrift

Een van de WOUW acties die aangeboden worden op het einde van thema 6 van WOUW, is geheimschrift. Op welke manier kunnen we het best een geheime boodschap maken?

We konden een geheime boodschap maken met volle melk. We deden een wattenstaafje in een bekertje volle melk en schreven vervolgens met het natte wattenstaafje op een wit blad. We lieten het drogen. Vervolgens streken we de geheime boodschap met het strijkijzer van de juf.

Een andere geheime boodschap schreven we op dezelfde manier, maar we gebruikten citroensap in plaats van volle melk.

Techniek: communicerende vaten

In het zesde thema van WOUW leerden we samen met professor Ouw over tal van eigenschappen van materialen: drijven en zinken, oplosbaarheid, brandbaarheid, magnetisme.

Een van de oefeningen die aan bod kwamen, ging over communicerende vaten. We trokken naar buiten en voerden het experiment in het werkboek uit.

Juf had telkens 2 flessen van anderhalve liter gevuld met water. Beide flessen waren steeds met een buisje met elkaar verbonden. Ofwel van boven naar beneden, ofwel onderaan, ofwel in het midden, ofwel bovenaan.

Kerstmarkt goes online

Zoals jullie ondertussen al vernomen hebben, willen we graag onze jaarlijkse kerstmarkt online laten doorgaan.

Zoals jullie misschien al in een vorige blog (techniek: kerstversiering van zoutdeeg) van mij hebben gezien en gelezen, is onze kerstversiering nog niet af. We moeten alles maandag nog afwerken. Nadien ga ik de vormpjes nog vernissen, laten drogen, een touwtje eraan hangen en dan inpakken.

Als jullie tegen vrijdag (18/12) €3 in een omslag met jullie kind willen meegeven, dan krijgt jullie kind zijn/haar knutselwerkje mee naar huis.

Techniek: kerstversiering uit zoutdeeg maken

Naar aanleiding van onze kerstmarkt goes online, dacht ik dat het een leuk idee zou zijn om met de kinderen kerstversiering uit zoutdeeg te maken. Ik had al 2 bollen zoutdeeg thuis klaargemaakt, zodat we er op dinsdag (8/12) onmiddellijk mee aan de slag konden gaan. Ik had verschillende vormpjes mee: een grote sneeuwman, een kleine sneeuwman, een engel, een ster, een vallende ster, een rendier, het vormpje van een peperkoeken mannetje, een kerstboom, een rondje en een laars. De leerlingen mochten zelf hun vormpjes kiezen.

Pagina's

Abonneren op L2