L2

2020-2021

Okidoo met juf Bianca: les 3

Vandaag gingen wij voor de 3de keer naar juf Bianca voor een les OKIDOO. Dat ging door in de klas van meester Serge. We switchten dus van klas. :-)

Onze gevoelens stonden centraal binnen deze les. Juf Bianca merkte dat veel kinderen angstig zijn in deze moeilijke tijden. Veel kinderen maken zich zorgen en kunnen dit niet zo goed uiten. Juf Bianca gaf de kinderen een aantal tips om van alle zorgen verlost te worden.

Naar het bos

Naar aanleiding van de week van het bos gingen meester Serge en ik met onze leerlingen naar het Maria Hendrikapark in Oostende. Het mooiste Oostendse park. Horizon Educatief organiseert er nog heel de week workshops en leerrijke activiteiten op kindermaat. Deze keer was er opnieuw een leuke, speelse rode draad verweven in de verschillende opdrachten. De uil van de Fabeltjeskrant had een probleem. Er kwam een tak op Haas haar kop toen ze sliep... Wie was de schuldige? Er waren een paar dieren verdacht... Het was aan de kinderen om de opdrachten tot een goed einde te brengen.

Beeld: Gustav Klimt

We maakten kennis met de kunstenaar Gustav Klimt, de Oostenrijkse symbolistische schilder.

Fase 1: waarnemen

We bekeken enkele schilderijen van Klimt: 'De Kus', 'Eugenia Primavesi' en 'De Levensboom'.
We hadden aandacht voor de bijzondere kleur van goud en voor de mooie krullen van de takken van de levensboom.

Fase 2 en 3: verwerken en vormgeven

We gingen aan de slag aan de hand van een stappenplannetje.

Techniek: citruspers gebruiken

Donderdag hadden we fruitbrochettes gemaakt. Vandaag stonden er lekkere drankjes op het menu.

We hadden het volgende nodig: citruspers, sinaasappelen, limoenen.

We hadden uiteraard aandacht voor handhygiëne en voor veilig werken.

De leerlingen mochten telkens een halve limoen of een halve sinaasappel kiezen en die vervolgens uitpersen.

We verzamelden het limoensap in een kan en het sinaasappelsap in een andere kan. En derde kan vulde ik met water.

Techniek: fruitbrochettes maken

We werken dit schooljaar met een nieuwe methode voor wereldoriëntatie, namelijk WOUW. We gaan er op een actievere en speelsere manier mee aan de slag om de kinderen diverse zaken bij te leren.

Een leuke activiteit was fruitbrochettes maken.

De leerlingen hadden keuze uit het volgende: kaasblokjes afwisselen met druifjes of kerstomaat, appel en mandarijn afwisselen. Twee overheerlijke combinaties.

We hadden uiteraard aandacht voor handhygiëne: handen wassen vóór de activiteit.

2019-2020

Pagina's

Abonneren op L2