Blog van Marlies

Frietjes eten!

Vanmiddag kwam de frietmobiel op school om lekkere frietjes klaar te maken voor de kindjes die dit wilden. Heerlijk! Elk kindje kreeg een bakje frietjes met mayo of ketchup of geen sausje en een grote frikandel. Smikkelen en smullen maar!

Schoolreis: Kinderboerderij De Lange Schuur

We hadden al bij al geluk met het weer. 's Morgens was het bewolkt en hebben we een aantal regendruppels gevoeld. 's Namiddags klaarde het op en konden we ons jasje afdoen en binnen laten liggen. Dan was het echt genieten in het zonnetje!

's Morgens volgden we een sessie waarbij de kinderen leerden van welke dieren bepaalde producten afkomstig waren: een schapenvel (wol), een geitenvel, een hoorn van een koe, een hoorn van een geit, een halster, een tok, klompen, hoeven van de geit, ...

Verkeer: fietsparcours op de speelplaats

Meester Serge en ik bespraken de onderdelen van de fiets (veel onderdelen waren al gekend, super!) en we hadden het over de veiligheid . Veilig fietsen. We plaatsten een fietsparcours op de speelplaats. Een voor een kwamen de leerlingen aan de beurt. Ze hebben het allemaal heel goed gedaan: starten, vertragen, een bocht nemen, remmen en stoppen. Ook slalommen verliep prima!

Techniek: confituur maken voor Moederdag

We hebben confituur gemaakt voor Moederdag.

Dit hadden we nodig:

  • aardbeien (waren reeds gewassen door de juf).
  • snijplankje en mesje.
  • potten voor afval en potten voor aardbeienstukjes.
  • grote kookpot.
  • kookvuur.
  • imperial pec.
  • suiker.
  • spatel om te roeren.
  • pollepel om te scheppen.
  • confituurpotjes.
  • handdoek, vod.

De kindjes werkten in groepjes, legden hun plankje en mesje klaar.

We gingen met z'n allen onze handen wassen.

Beeld: Jan Davidsz de Heem

Titel van de les: Tulpen in de lente.

Fase 1: Waarnemen

Kennismaking met Jan Davidsz de Heem. Nederlandse schilder.
Kennismaken met diverse schilderijen. Diverse vragen stellen over de schilderijen

Fase 2 en 3: Verwerken en vormgeven

We bereiden ons voor om zelf aan de slag te gaan. Hiervoor bekijken en bespreken we eerst enkele stillevens van de kunstenaar met aandacht voor de volgende puntjes:

Muziek: ritme

Vandaag hebben we genoten van een muzieklesje. We hebben een liedje aangeleerd "Aramsamsam". We maakten kennis met de verschillende ritmes. We leerden het ritme meetikken, meeklappen, ... tot wanneer iedereen het hele liedje kon zingen én het ritme kon mee begeleiden. Vervolgens werden de kinderen in groepjes verdeeld en gingen ze zelf andere manieren bedenken om de ritmes mee te tikken. Een geslaagde activiteit hoor! Klik je ook op de link om de optredentjes te zien?

Techniek: tuinieren in de lente

Het is lente. We leren over de lente met WOUW thema 7 'Word wakker'. Een onderdeeltje hiervan is uiteraard zaaien en planten. We leren over: bollen en knollen, zaadjes en wat een plantje allemaal nodig heeft. We trokken naar de zaaibak in het tuintje op ons schooldomein. Juf maakte de zaaibak zaaiklaar:

  • Onkruid wieden.
  • Verse bloemaarde gelijkmatig over de zaaibak verdelen.

Vervolgens deden we met de hele klas het volgende:

Pagina's

Abonneren op RSS - Blog van Marlies