L3

2020-2021

Laatste dagen

De afsluiter van een bewogen schooljaar.

Het weer zat niet mee, ook dat nog. Maar we maakten er toch een leuke laatste 2 dagen van.

- frietjes eten

- traktaties

- uitstap met de fiets

- meer te weten komen over zee en strand

- fietsparcour op de speelplaats

Bedankt voor het schooljaar en veel succes in het vierde!

 

KIVA : elkaar helpen

KIVA - opdracht.

Leerlingen moesten per 2 werken en elkaars hand vasthouden.

Ze moesten dan allerlei opdrachten afwerken, maar handen mochten niet gelost worden.

Doel : ervaren dat ze soms gewoon hulp nodig hebben van anderen + plezier beleven

Schoolreis : adventure

Wat zijn we blij dat we na alweer een bewogen schooljaar toch nog een schoolreis mochten maken.

We gingen met de klas op avontuur. Het weer zat ook mee, het was fantastisch!

Wat deden de leerlingen die dag?

  • raften
    door een donkere tunnel gaan
    gras ski
    wip (evenwicht)
    springen in een zak
    over een houten balk balanceren (zéér moeilijk)
    boogschieten
    met een bijl werpen
    met een katapult schieten (paintball)

Heel wat dus. Ik kan je verzekeren, het was een zéér vermoeiende dag.

Techniek / Maken : toren

Nogmaals een techniekopdracht.

Maak een toren die voldoet aan volgende criteria:

- je mag enkel plakband en rietjes gebruiken

- het moet een stabiele toren zijn

- het moet zo hoog mogelijk zijn

Leerlingen hebben reeds gezien en aangevoeld dat driehoeksverbindingen zorgen voor meer stevigheid.

MV / Beeld : Joan Miro

Aan deze beeldactiviteit werd weer gewerkt volgens het stappenplan.

  • Schilderijen werden bekeken : Mooi? Waarom?
  • Nogmaals bekijken : Wat komt telkens terug? (kenmerken schilder)
  • Bespreking + info over de kunstenaar
  • Aan het werk volgens de technieken van Miro
  • Bespreking : vertellen aan klasgenoten waarover jouw kunstwerkje gaat

Techniek maken : transport (constructies)

Ons thema over transport zit erop. Tijd om zelf een transportmiddel te maken.

Wat is transport? Een middel om mensen, dieren, dingen van plaats A naar B te brengen.

Leerlingen werkten per 2 aan een "project". Als ze vast zaten of de moed verloren, mochten ze iets anders gaan doen.

Een andere groep kwam dan verder werken aan de tafel.

Wat werd er gebruikt?

MECCANO

K'NEX

LEGO

WINDMOLEN

KNIKKERBAAN

...

MV / Drama : nieuwsanker

Ons thema over kranten zit er bijna op. Tijd om nu zelf eens het nieuws te presenteren.

Les werd opgebouwd volgens het stappenplan van muzische vorming:

1 Waarnemen : enkele nieuwsuitzendingen / video's bekijken + bespreken

2 Verwerken en vormgeven

- artikel kiezen

- sleutelwoorden (intonatie) aanduiden)

- artikel herhaaldelijk lezen en zo inoefenen

- laten filmen als nieuwsanker + beste filmpje laten staan

Pagina's

Abonneren op L3