Zwemles
We naderen het einde van het schooljaar.
Een van de laatste zwemlessen stond op het programma.
De betere zwemmers moesten een uithoudingsproef doen (brevet) : 15/20 minuten ononderbroken zwemmen.
Het record was 600m!
We naderen het einde van het schooljaar.
Een van de laatste zwemlessen stond op het programma.
De betere zwemmers moesten een uithoudingsproef doen (brevet) : 15/20 minuten ononderbroken zwemmen.
Het record was 600m!
Volgende opdracht techniek:
Maak een toren uit rietjes die voldoet aan volgende criteria:
- de toren moet stabiel zijn
- de toren moet zo hoog mogelijk zijn
Uit bekende torens (hoge bouwwerken) werd de vorm van driehoeken herkend.
Volgende op onze "to do" - lijst : paasmandje maken.
Dit doen de leerlingen volledig zelfstandig en volgens de weeftechniek.
Bij de ene gaat het al wat vlotter dan bij de andere.
Leerlingen leerden de kunstenaar kennen adhv enkele schilderijen.
Wat viel hen op in de schilderijen:
- niet meteen herkenbaar wat het is
- vaak blauw, geel, groen, rood
- zwarte lijnen
- sterren en manen
- dingen uit de natuur
Miro schilderde vaak vanuit zijn dromen. Zijn schilderijen zijn abstract.
Dit was de opdracht : maak een schilderij van een droom (nachtmerrie) volgens de kenmerken van Miro.
We zijn op het punt gekomen dat de tafels zéér belangrijk worden.
Daarom worden deze af en toe eens getest en kunnen de leerlingen een tafeldiploma krijgen.
Criteria : zo veel mogelijk tafels oplossen met ene minimum aan fouten.
Thema 4 gaat over transport.
Leerlingen mochten zich eens een middag uitleven en zelf een transportmiddel maken.
Ze mochten ook materiaal (Lego, ...) meebrengen.
Er zaten leuke zaken bij.
Principe van deze les: bouw een vliegtuig dat zo ver mogelijk vliegt.
Vliegtuig mag uit verschillende materialen uit verschillende groottes gevouwen worden.
Op internet staan enkele stappenplannen om een goed vliegtuig te vouwen.
In de klas zagen de lln dat de vorm van de vleugel belangrijk kan zijn.
Vliegtuigjes werden tenslotte uitgetest op de speelplaats.
Het verste vliegtuigje vloog ongeveer 12 meter ver!
Alles wordt / werd ons ontnomen.
Maar leerlingen hebben toch Sinterklaas mogen verwelkomen.
In de klas doen we (voorlopig) verder aan ons kerstgeschenkje.
Hopelijk mogen ze het ook nog afwerken en meedoen naar huis.
Afwachten ...
Tijd om nog eens kennis te maken met een andere kunststroming : POINTILISME.
Schilderen door het zetten van puntjes op papier.
Thema : Sinterklaas.
Alle kunstwerken worden gebundeld en afgegeven aan de Sint.
Als we de GoedHeiligman mogen verwelkomen natuurlijk ...
Deze week stond in het teken van geluk.
We startten de week met het trekken van een naam (klasgenoot).
Dit kindje moest dan een ganse week (op allerhande manieren) verwend worden.
Jammer genoeg hield niet iedereen zich ana de afspraak, waardoor niet elk kindje werd verwend.
Wat ik zéér hard betreur als meester.
Op vrijdag deden we met de klas mee aan "expeditie geluk" (Ketnet).
In een virtuele wereld moesten we met onze avatar rondstappen en telkens een opdracht tot een goed einde brengen.
Dit waren onze 4 opdrachten: