L4

2021-2022

WO Fietstocht door Bredene

Vandaag maakten we een fietstocht door onze gemeente om zo kennis te maken met (de geschiedenis van) onze gemeente. De leerlingen kregen op voorhand een opdracht mee. Ze moesten in groepjes kijken welke openbare gebouwen we tegen kwamen, welke wegwijzers, welke natuur, welke historische gebouwen en welke verkeerswegen en vervoersmiddelen er in onze gemeente zijn. We hielden als eerste halt voor het Staf Versluyscentrum, daarna trokken we naar de Visserskapel. We pauzeerden even op het recreatiedomein 'Grasduinen' en reden daarna verder naar de Sint-Rikierskerk met de roepsteen.

MV Beeld: Zentangle

Fase 1: Waarnemen
Naar aanleiding van de  vorige OKIDOO-les bespraken we hoe wij zelf tot rust kunnen komen. Voor sommige leerlingen is dat door muziek te luisteren of te tekenen/schilderen. Uit Amerika is een manier van tekenen overgewaaid die ons tot rust kan brengen: Zentangle
We bekeken samen enkele werken en een instructiefilmpje. Daarna gingen we zelf aan de slag met een lat en zwarte stift of potlood. Meer hadden we namelijk niet nodig. En ‘ZEN’ muziek natuurlijk ;)

Fase 2 en 3: Verwerken en Vormgeven

OKIDOO

Ook dit jaar komt juf Bianca ons tijdens de OKIDOO lessen leren om te ontspannen en weerbaar te zijn. Hieronder kun je wat sfeerfoto's terugvinden. We kwamen alvast helemaal ZEN terug buiten :)

WO thema 2: Voel je wel in je vel

Tijdens ons WO thema 'Voel je wel in je vel' leerden we al over gezonde voeding en EHBO. We leerden hoe we bepaalde wonden of ziektes moeten behandelen. Verder leerden we ook wat meer over ons eigen lichaam. We hadden het over ons skelet. Eerst probeerden we het skelet op te bouwen adhv een puzzel. Daarna keken we verschillende filmpjes over het skelet. Om de verschillende delen in te oefenen speelden we een kwartetspel. En aangezien het een hele warme middag was, deden we dat buiten :)

Samenwerkingsspelletjes en spelletjes van vroeger

Om te werken aan een goede groeps- en klassfeer deden we de afgelopen weken regelmatig samenwerkingsspelletjes. Hoepels moesten doorgegeven worden zonder handen los te laten, ballen moesten doorgegeven worden enkel door onze benen te bewegen, we moesten ons zo snel mogelijk alfabetisch gaan ordenen. Toen werd het moeilijker en mochten we niet meer praten met elkaar, enkel gebaren waren nog toegelaten. Dan moesten we ons ordenen van klein naar groot. Dat was een opwarmertje. Daarna moesten de leerlingen zich ordenen volgens hun geboortedatum. Dit was toch heel wat moeilijker.

Pagina's

Abonneren op L4