L4

2021-2022

Kerstontbijt

De laatste vrijdag voor de kerstvakantie organiseerden we een kerstontbijt in de klas. Dit organiseerden we in het kader van ons gezondheidsbeleid op school. We deden ons best om alles zo veilig en hygiënisch mogelijk te laten verlopen. Tafels werden ontsmet, geen buffet zoals voorgaande jaren, maar net zoals vorig jaar gewapend met handschoenen en een mondmasker op bediende de juf ons. Zo werd het toch een leuk en gezellig ontbijtje. Juf trakteerde met pistolets, sandwiches en croissants. De leerlingen maakten in de klas een lijstje met alles wat ze nodig hadden voor het kerstontbijt.

Taalinitiatie: It's the most wonderful time of the year

Tijdens de taalinitiatieles 'It's the most wonderful time of the year' leerden we heel wat Engelse woorden over het thema Kerst aan de hand van een grappig liedje 'Turkey Trouble'. Het liedje kun je hier beluisteren:
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/songs/turkey-trouble
We oefenden de Engelse woorden daarna op een leuke en speelse manier in. Als slotactiviteit speelden we een bordspel met alle aangeleerde woorden. Hieronder kun je enkele sfeerfoto's  bekijken. 

Techniek: een teststroomkring maken

In de vorige les lieten de leerlingen een lampje branden. In deze les moesten ze aan de hand van een stappenplan een teststroomkring maken. Met die teststroomkring gingen we aan de slag om te kijken welke materialen geleiden en welke niet (bv. metaal, koper, plastic, glas, hout, karton ...)

Tijdens de les 'feestelijke lampjes' bekeken we ook de verschillende soorten lampjes (gloeilampjes, LED-lampen, kerstlichtjes op stroom en op batterij, witte lichtjes en gekleurde)
 

Techniek: een lampje laten branden

Als start voor ons nieuwe WO thema 'Feest' kregen de leerlingen de opdracht om zelf een lampje te laten branden. Ze kregen allerlei materiaal (een batterijen, elektriciteitsdraad, een lampje en een fitting, schroeven, plankjes ...) en werden uitgedaagd om met al het materiaal het lampje te laten branden.
Eerst moesten ze een ontwerptekening maken en daarna gingen ze aan de slag.

KIVA : Expeditie Geluk

Op vrijdag 19 november namen we met de klas deel aan Expeditie Geluk. We werden door verschillende Ketnet wrappers uitgedaagd om allerlei opdrachten uit te voeren. De opdrachten stonden in het teken van sociale vaardigheden en zorgen voor jezelf en elkaar. Zo maakten we een powersong met de klas, deden we lachyoga, maakten we met een bol wol een geluksweb, bedachten we een vergevingshandshake en leerden we positief roddelen. We schudden letterlijk en figuurlijk al onze zorgen er af tijdens de workshop 'shake it off'.

Techniek: een kompas gebruiken

Tijdens onze WO lessen van thema 2 en 3 leerden we over (de geschiedenis van) onze gemeente en werkten we op de gemeentekaarten. We trokken naar de speelplaats om juist te leren werken met een kompas. Eerst tekenden we de windroos. Daarna probeerden we opdrachten uit te voeren met een kompas. Dit bleek niet voor iedereen even gemakkelijk te zijn! Maar de meesten brachten de opdrachten wel tot een goed einde :)

Griezellezen

Vandaag kwamen in enge kleren naar school en mochten we een griezelboek meebrengen naar de klas. We maakten het wat donkerder in de klas, staken enkele kaarsjes aan en zetten wat griezelige muziek op. Iedereen mocht een eigen plekje zoeken om te lezen. Hieronder kun je enkele sfeerbeelden bekijken.

Uitstap WO I

In klas leerden we heel wat over de 'Groote oorlog'. Op donderdag 28 oktober was het dan zo ver. We gingen we samen met het 4de leerjaar van juf Stephanie en juf Shana op uitstap naar de Westhoek. We bezochten daar de Dodengang. We leerden over 'vaderlanderkes' en ontdekten dat de Duitse soldaten en de Belgische slechts op een 80 tal meter van elkaar ingegraven zaten. We ploeterden, net zoals tijdens WO I, in het slijk en hoorden over de barre omstandigheden waarin de soldaten dagelijks moesten leven. Na het bezoek aan de Dodengang was het tijd voor een lunchpauze. 

Pagina's

Abonneren op L4